2 november 2010

Fula ord och varför.

Det finns en rad ord som jag av någon anledning tycker är fula. Mest för att de antingen ser fula ut eller för att de låter fult. Väldigt många av orden jag inte tycker om har ä eller g i kombination.
Ä finns i de fula orden ägg, lägga, ägg, ägg och i favorit-fulordet bägge. Samtidigt är det just ä-ord många använder för att svära (ja, ordet svära är fult det också) typ jävla och jädra. Så de orden är "fula" på minst två vis...
Andra fula kombinationer av bokstäver anser jag ö och r vara och likaså u med k eller g. Örkelljunga (förlåt) är riktigt fult, likaså Öresund, bör och göra. Och fula är även suga, ugn, hugg, rugg och suddgummi.
Varför tycker jag detta. Har ingen aning, men det kan ha med det faktum att det är ord som alla kräver lite oralmotorik och som inte är helt naturliga i munrörelsen.
Finns det snygga ord då? Det konstiga är att jag inte funderat så mycket på det, och gör jag det nu blir det ord med känslomässiga laddningar som hmmm... extra, blomma, lova (även det du gör med båten) och minne.
Jag har ingen aning varför jag tycker vissa ord är så fula... Nån som har en teori?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar