3 december 2010

En liten hög med skam...

Fredag igen och innan jag går från jobbet, dags för veckans tre små ord.
Korsstygn. Ett ord som jag fascineras av, vackert och fult på en gång. Och eftersom jag nyligen titthål-opererats i ena knät ack så aktuellt. Mina ärr är nämligen korsformade, naturligtvis efter de stygn som doktorn gjorde på slutet. Ja, jag vet att de egentligen heter suturer, Bengt! Korsstygn.
NAO. Är ju egentligen inte ett ord, utan en förkortning. Fast det är av den sorten som skulle tänkas förändras till ett ord. NAO betyder Nordatlantisk oscillation. Om vi har en negativ sådan får vi antagligen kraftiga och kalla vintrar. Som nu. Finns skäl att skälla på NAO, med andra ord. NAO.
Skamhög. Hörde ordet i ett morgonprogram i radio häromdagen. Ska benämna det du har därhemma, som du egentligen inte är så stolt över. I radioprogrammets fall handlade det om CD-skivor som köpts i en yngre musikalisk intresseperiod. Intressant var att en av de som diskuterade saken ansåg att det fanns en mildare form av skamhög och att det var skämshögen. Jojo, det finns grader i helvetet. Skamhög.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar