5 april 2013

Förlösta förväntningar för fotbollistas.

Återigen förmånen att få skriva för favoritlaget i fotboll, som en av några få officiella krönikörer. För mig är det en chans att få kombinera språket och stilistiken, med fotbollsintresset. 

Att få sätta saker i perspektiv tycker jag är både utmanande och lustgivande. Här följer ett kortare utdrag ur den senaste krönikan, publicerad på www.elfsborg.se idag. Den finns även på min egen samlingssida med krönikor. Hoppas att Benjamin inte tar illa upp... 
Väl bekomme:


"Det var en underbar tillställning, som blev lite av året förlossning. Förväntan var stor, våndan större och kanske skräcken störst. Efter en vansklig försäsong var vi osäkra på hur ”vårt barn” skulle se ut. Men det visade sig vara friskt och fullt av liv.
För mig var allsvenska premiären mot AIK en förlösning som det är väldigt skönt att vi klarat av. Nu kan vi gå vidare.

Kommer aldrig att glömma födseln av mitt första barn, Benjamin. Så efterlängtad, men ändå förknippad med så stor oro: Går det bra? Är han frisk? Kommer frun överleva själva förlossningen? Och miljarder andra tankar om blöjor, nappar, mat, sömn och föräldraskap. Alla ångestfyllda inför det stora som höll på att ske oss.
Det gick bra. Den dagen och de flesta efter den. När han var ett år ramlade han visserligen ner från sängen rakt på huvudet, och några dagar senare ramlade han på en gammal innebandypokal och skar upp munnen så blodet stänkte. Men det har gått bra.
Idag är Benjamin drygt 15 år och ångesten... har kanske inte försvunnit, men är hanterbar.
.. "

#blogg100 - 073b

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar