15 juni 2013

Spelfördelarens dröm.

Även fotboll är kommunikation. Oavsett vad du tycker om sporten.
Jag har under många år på relativt nära håll följt utvecklingen i allmänhet och klubbledningens syn på vad som krävs för att lyckas i synnerhet. Och det gläder mig att klubbchefen Stefan Andreassons idéer håller.

Han är inte ensam om att ha utvecklat Elfsborg, Stefan Andreasson, men absolut en viktig kugge. hans ansvar har varit att dels driva sin idé om hur både förening och lag ska "spela". Han har sett till att rätt folk bemannat lagen i elitsatsningen och han har en tydlig idé om vad som krävs och behövs.
Det intressanta är också, rent kommunikativt, att det ingår i klubbledningens arbete att tydligt berätta vad de vill, vad de önskar att intressenter runt om gör och så vidare.

De första åren var inte alltid så enkla för Stefan Andreasson, innan hans och andras idéer (de som nu innebär att Elfsborg är en av Sveriges mest framgångsrika fotbollsklubbar) riktigt helt accepterades. Men en sak har han alltid hävdat. Och det berättar jag om i min senaste krönika för elfsborg.se .


Ett litet smakprov kanske? Och länkar till hela texten finns längst ner.

"... Skillnaden mot andra lag är att Elfsborg tagit tanken om spelskickliga spelare än längre. Som spelare ska du både passa in i gruppen och bidra till den konstruktiva spelidén. Att du dessutom solidariskt ska kunna spela på nästan alla platser i uppställningen är, om jag förstår det rätt, också förväntat. ”Du ska göra ditt för laget och spelsystemet”, liksom. ..."
Det intressanta (och kanske självklara) är att Stefan Andreasson själv var spelfördelande mittfältare under sin spelarkarriär.

Du kan hitta krönikan i sin helhet, dels på Elfsborgs officiella hemsida (klicka här), dels på en annan sida här på bloggen, där jag samlat alla mina Elfsborgs-krönikor.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar