27 juli 2013

Inspirationsdag.

Idag skulle min mamma har fyllt hela 89 år. Men hon dog alldeles för tidigt för snart elva år sedan och ibland saknar jag henne.
På många vis var min mamma min största inspirationskälla. Samtidigt som hon också var den som gick mig allra mest på nerverna.


Jag och mamma
Min mamma kallades "Ninne" av vänner och det hade hon många. Men riktigt nära vänner, det undrar jag om hon egentligen hade. Hon var nämligen en sällsynt stark och frispråkig kvinna. Som stod för sina ideal och som stöttade andra - både professionellt och i privatlivet. Jag tror till och med att hon stundtals var besviken på att de som hon stöttat inte alltid vågade stötta tillbaka. Men att sluta tro på människor och deras inneboende kapacitet, det gjorde hon aldrig.


Hon lärde mig att se andra (men inte värdera), oavsett bakgrund. Hon lärde mig att världen inte är rättvis, men blir bättre av alla de som kämpar för rättvisa. Och hon lärde mig att "Ensam är inte stark, däremot är stark ensam".


Mamma, jag och pappa. För länge sedan.


Som sagt, hon har inspirerat mig mycket, senast denna månad, med mitt bildord "Stark är ensam". 
Det kan du se om du klickar här...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar