28 mars 2014

Inte bara ett tursamt slumpord.

En del ord är mer speciella än andra. På grund av utseende, form eller betydelse. Senaste vecka har jag stött på tre sådana ovanliga ord som jag tycker om. Du också?

Serendipitet. Förmågan att kunna göra trevliga upptäckter av ren slump. Eller tursamma slumpmässiga upptäckter.
Ordet kommer från en referens till en persisk saga om tre prinsar från Serendip, som gjorde många roliga upptäckter av en slump. Först att använda uttrycket sägs brittiske författaren Horace Walpole vara.
Antimakass. Vanligt i min barndom, kommer ihåg dem från min farmor och farfars hem. En mindre duk, lagd som skydd över högre soff- och stolsryggar, nuförtiden mest använd i prydande syfte.
Ordet kommer från användandet av makassoljor som ansågs stärka hårväxt förr i tiden. Den som använde sådan hårolja kunde efterlämna en oljig fläck där han eller hon suttit, därav användandet av antimakassar.


Jag i nästan full mundering
i Bosnien, foto Lars Hedelin.
Mundering. Roligt ord som inte har det minsta med ordet mun att göra. Betyder idag hel klädsel, men från början (start 1600-talet) ord för en soldats hela klädsel eller fältdräkt. Används fortfarande militärt, i uttrycket i full mundering
Ordet har samma ursprung som montera. Från franskans monter, som betyder flera saker, däribland stiga upp, öka, avancera och bära. Och det är troligtvis det senare sen som 1600-talets soldats mundering kommer från - att bära.
#blogg100 - 028

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar