27 mars 2014

TillbakablicksTorsdag.

Märkligt detta. Hur sociala medier plötsligt skapar ett ämne som tusenden hänger på. Ta till exempel taggar på Twitter. Det är många gånger som det är riktigt svårt att veta vem som, var eller hur de startade.

Senaste (i min värld) är #ThrowbackThursday eller kortare varianten #TBT. Den betyder helt enkelt att den som taggar med detta lägger ut en bild, en text eller liknande från förr. En tillbakablick alltså. Och kanske borde det heta #tillbakablickstorsdag.

Några frågor då. Vem kom på att markera tillbakablicken så? Och varför har så många andra följt efter. Varför just torsdag?

Jag är inte sämre jag, så här några små exempel på förr. Ja, du kan även kalla det selfie, även om det inte alltid är jag som fixade med kameran. Bilderna är på mig. 
#blogg100 - 027
En äkta selfie, med den gamla tekniken
Borås 1978

Min första bröllopsdag...
Borås 1982

"Lucille" på Länsteatern, jag är inspicient
Borås 1986

På den tiden endast ytterst få julklappar gavs, och somnade med dem
Borås ca 1967

Jag, en cowboy?
Uppsala 1963?

När smultron plockades på strån
1965?

Nope, aldrig älskat att fixa. Stackars fiskar...
Sturefors, Östergötland ca 1968

På den tiden då hagar var smarta
Uppsala 1961

Kolla glassen. Igloo - TVÅ pinnar!
Borås djurpark, ca 1967

Foto: Lars Hedelin. Broar som inte längre var broar fanns det många...
Bosnien våren 1997. Foto: Lars Hedelin

2 kommentarer:

  1. Sturefors!!! Där var min tonårstid på tidigt 80tal. Kommer du därifrån med eller är det bara em besöksbild? Tänk vad man hittar bland alla härliga bloggar här. Sturefors en oas i Linköping♥

    SvaraRadera
  2. Min farfar Henning Novik var kantor i Sturefors under många år. De bodde vid ån och där var vi ofta.

    SvaraRadera