28 april 2015

Läsning anmodas...

... och eftertanke. Men framför allt gärning. Detta är inte beskrivningen av ett samhälle jag tycker gör rätt för sig. Jag stöttar rättssamhälle nästan alltid, som del av demokratin. Men denna text gör mig beklämd.

"Vi demokrater är rättslösa. Våra skattepengar går till de som vill mörda oss; partistöd åt SD och enorma polisinsatser för att eskortera nazister. Själva får vi ingenting i form av skydd eller rättvisa. Kontrakt mellan medborgare och stat har därmed brutits. Det är ett icke-existerande rättssamhälle."

Kvinnor, invandrare, journalister drabbas just nu värst av invektiv, hat och ibland även aktioner som är rena "nackskott" för vår demokrati. Är du dessutom minst två av ovanstående är du extra utsatt. 
Jag för min del vill inte peka ut ett enda parti i allt detta hat, snarare vill jag peka ut en slapphet när det gäller att ta ställning emot. Att inte våga säga ifrån, att inte våga stå upp är att vika sig för de mörka krafter som mår bra av att få verka dolt och inte synas. Jag tror inte ens att det handlar om speciellt många människor som agerar fegt och destruktivt med sitt hat. Så dessa människor måste få veta att alla vi andra tar avstånd från hatet och anti-demokrati.

Bekämpa den svarta själen
Dessutom är jag förvånad över språkbruket. De som mest kallar andra för "Sverigefientliga" är de som hatar mest. Är det okunnighet? Är det ignorans? Eller är det bara missunnsamhet? Jag tror gott om människan, men ibland behöver samhället (sic: vi alla gemensamt) tydligt förklara vad som är brott mot det gemensamt bästa.
Det är inte heller vettigt att de som försvarar dig och din demokrati ska utstå allt detta hat, utan att vårt samhälle inte bara reagerar, utan även agerar starkt till försvar av dessa försvarare.

Citat ovan kommer från en kulturartikel i Aftonbladet av Henrik Arnstad, hela artikeln kan läsa om du klickar här.

Tillagt 28/4 15:00
Och de intressanta artiklarna fortsätter. Textförfattaren till ovanstående artikel har bland annat intervjuat vår kulturminister om hatet många måste utstå. Till exempel säger Alice Bah Kuhnke i den texten:

"– Vad gör att människor har detta behov att hota? Bildade människor säger att det är djupt mänskligt. För mig och regeringen är detta oacceptabelt. Vi måste förändra det. Vi accepterar inte att ”sämre tider” blir en förklaring. Vi måste leva i ett Sverige som är öppet och tolerant." 
Klicka här och läs...

#blogg100 - 59
PS - För övrigt anser jag att BABALAS är ett bra #nyord för svår baksmälla. DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar