25 maj 2015

Namnskräcken.

Stefan eller Babis...? Lite kul är det kanske för läsare/tittare/lyssnare när det blir fel på namn i artiklar eller reportage. Men det är aldrig kul för journalisten. Och anledningen är enkel. Namn måste bara bli rätt.

Namn, ja. Tyvärr finns det många journalister som inte har absolut bokstavsminne, jag inräknad. Därför är det viktigt att göra ett extra bra jobb med grundfakta. Själv brukade jag, när jag fortfarande arbetade som journalist, alltid att börja med namn och annan viktig grundfakta. Jag har också gått så lång under längre radiosändningar att jag satt namnlappar på de som jag skulle intervjua, för att namnet skulle bli rätt.

Trovärdigheten
För det som händer när namnet blir fel är att lyssnaren, läsaren eller tittaren ifrågasätter allt i det du skrivit eller sagt, om inte ens namnet blir rätt. Det vill säga, din trovärdighet får ett massivt ifrågasättande.

Kul blir det ändå när vi tittar tillbaka på gamla artiklar och ser fel som inte åtgärdats trots det uppenbara felen. Och än roligare när de efter tolv år till slut blir rättade.
Nyligen har Aftonbladet börjat en serie som heter Allsvenskans 100 höjdare. På plats 96 hamnar historien om Stefan Babinidis, eller Babis Stefanidis som han egentligen heter. 



Naturligtvis kollar vi upp om felet fortfarande är kvar. Det intressanta är att sökningen på nätet på just Stefan Babinidis ger träff. Fast när jag gick in i den aktuella (om än 12 år gamla artikeln) är namnet plötsligt korrekt...











Så vad är det som hänt? Har artikelförfattaren i Aftonbladet haft fel? Njaeeee. 
Svaret ges i botten av DNs artikel (som egentligen är TTs artikel från början). Jo, även ansvariga på DN har läst Aftonbladet vilket en liten notis i botten av artikeln visar.






#blogg100 - 86
PS För övrigt anser jag att BABALAS är ett bra #nyord för svår baksmälla. DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar