6 juni 2015

Lördagchans att välja blandat.

Helg igen. Och äntligen lite varmare väder. Bara ett par dagar kvar för mig i egentliga #blogg100. Vill då ge dig en chans att läsa fem utvalda texter från hela perioden, några som jag är extra nöjd med.

Ett: Jobba jämlikt
8 mars. Vill leva jämlikt, i ett jämlikt och rättvist samhälle. Detta kräver uppoffringar och att stå upp för det som är rätt och förklara vad du tycker är fel. Som internationella kvinnodagen - som verkligen inte är en dag där kvinnor ska gratuleras...






Två: Skratta självklart själv

29 mars. Att det blir konstigt i språket ibland är inte unikt för svenskar. Eller för tyskar, japaner, kenyaner, amerikaner eller araber. Eller för engelsmän för den delen. 
Tittar en hel del på brittisk TV och en av favoriterna är Eddie Izzard. Klarar du av engelskan (och lite franska) är detta tio minuter gott skratt.


Tre: Svårt språk sysselsätter svenskar
14 april. Startade en diskussion på Facebook om engelska för svenskar. Det väckte upp en del känslor, de allra flesta legitima. Jag delade denna dag med mig av åsikterna, för de är viktiga att belysa.


Fyra: Bengalerna bränner bort bollen
12 maj. Jag tycker verkligen om supporterorganisationerna. Har en gång i tiden gjort ett lång reportage om Black Army (AIK) för Sveriges Radio P1 och jag stöttar Guliganerna (Elfsborg) nästan fullt ut. De tillför härlig känsla på matcherna. Men. Om någon beslutat att bengaler är otillåtna, på grund av deras farlighet - varför tar inte supportrarna själva hand om otyget på läktarna?


Fem: Finn försvann
28 maj. Började med något som hände 87 år tillbaka i tiden och som jag skrev om för en dryg vecka sedan. Om när Sveriges senaste världsberömda, men numera oftast bortglömda polarforskare dog. Det handlar om Luftskeppet Italia sommaren 1928, då min mormors bror Finn Malmgren försvann för alltid.
#blogg100 - 98

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar