15 juli 2015

Seger för förnuftet?

Denna sommar är mycket speciell, både för mig personligen och för allt runt omkring. Skrev förra veckan en hel del om (o)planerade flytten av Kommunikationsklasserna i Borås - där min yngste går. Nu verkar det som om politiker och framför allt tjänstemännen tagit sitt förnuft till fånga. För idag kom ett första inofficiellt besked att beslutet görs om. Och förhoppningsvis rätt.

Redan förra torsdagen träffade jag ansvarig politiker (Ida Legnemark, ordförande stadsdelsnämnden) i en direktsänd intervju i SR Sjuhärad. Vad jag förstod då var att beslutet som tagit i första hand varit på tjänstemannanivå. Sedan dess har det hela rullat på med bland annat flera artiklar i Borås Tidning. 
Idag, bara en halvtimme innan jag skulle intervjuas av SVT Nyheter Väst (Västnytt) ringde Ida mig igen. Hennes besked var att beslutet om flytten borde göras betydligt bättre och att de var redo för omtag i frågan.
Nu i eftermiddag har också Ulrika Johansson, stadsdelschef i den aktuella organisationen ringt och sagt samma sak. Jag poängterade att det är viktigt att både personal och skolungdomarna får vara med i planeringen och det sa hon att det nu skulle göras.

Snart officiellt?
Stadsdelschefen har alltså inofficiellt lovat att de innan flytten av Kommunikationsklasserna ska se över nuvarande beslut och om det är nödvändigt avvakta med själva flytten så att allt går så bra som möjligt. I det löftet ingår även att personal och barn/föräldrar får vara med och påverka. Som det synes en slags seger för de svaga i samhället. Trist bara att det ska krävas en mängd medias påverkan för att komma dit.

Fortfarande ändå inget officiellt beslut, men jag förväntar mig ett sådant mycket snart. Kan vi lita på att sådant kommer?

Mina fyra tidigare inlägg i frågan:
8 juni Hjälper media?
9 juni Mer (hopplös?) mediabevakning
10 juni Vem bryr sig om de svagaste barnen?
11 juni  Bra artikel. Men...
#blogg100 - dag137


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar