8 mars 2016

En del av oss.

Så märkligt att en massa personer tycker att det är konstigt att verka för, eller vilja jämlikhet mellan könen. Är det konstigt att tycka att vi borde vara jämlika? Märk väl inte lika, men jämlika. 
För den jämlikheten som är rättvis existerar inte idag. Vare sig i Sverige eller i något annat land.

Först av allt, ett mycket gott tips: Om du är man, gå inte omkring och säg grattis till kvinnor denna dag. Det är nämligen mer eller mindre en förolämpning.

Min grundinställning Det kanske är svårt att genomföra, men borde inte vara det minsta svårt att förstå: I ett jämlikt samhälle:
- har kvinnor samma lön för likadant jobb
- får kvinnor (och barn, invandrare, präster och politiker m fl) samma respekt som män 
- utnyttjas inte kvinnor av någon enda man sexuellt (lika lite som det ovanligt motsatta).

Den som inte håller med får gärna förklara för mig; varför är jämlikhet mellan könen inte är något att sträva efter?

Jag förstår det inte...

Tidigare års inlägg om denna dag:
2015: Min dröm, ingen misogyni
2015 (7/3): Genus äger ditt språk
2014: Andras ord, bättre än mina
2013: Jag är inte feminist, men...
2012 (9/3): Ord i tiden (se om Perspektiv, längst ner)


#blogg100 - 008

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar