24 mars 2016

Enkel språkhjälp snabbt.

Ett snabbtips bara. För dig som fastnat i formulering, stavning eller relativt enkla grammatikfrågor: använd Språkrådet på Twitter. Du får svar snabbt och utan krusiduller. Ett riktigt bra stöd för alla som värnar om god svenska.

När jag arbetade inom Sveriges Radio var det enkelt, ett snabbt telefonsamtal till företagets språkvårdare hjälpte med stavning, uttal eller liknande. Idag när jag inte längre arbetar på SR uppfattar jag Språkrådets twittertjänst som näst intill oersättlig. Ja, jag har mina böcker, mina web-källor (bland annat riktigt bra engelsk etymologi-tjänst. Mer om den en annan dag). Men när det gäller korrekt stavning, versaler eller inte och så vidare är denna länk nästan allt jag behöver. Klicka in på twitter.com/Sprakradgivning eller sök på deras twitternamn: @Sprakradgivning.


Två exempel bland många:
När vi diskuterade ordet paj
Sätta ihop moderna ord


Och det finns utrymme för diskussion... Jag lovar, du blir nöjd.


#blogg100 - 024

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar