13 juli 2016

Onödiga ord: Piprensare.

Försvunna ord-veckan fortsätter. Denna gång med ett ord som inte är helt borta, men vissa av dess funktioner är det definitivt.

Det finns de som fortfarande pipa, även om min känsla är att de numera inte är så många som röker pipa. Min morfar gjorde det en massa, fast aldrig halsbloss och han använde aldrig en pipa mer än gång per dag.  Mitt första synminne av just piprensare är hans pipor, för när han vilade dem, stoppade han alltid in en pirensare i skaftet.

Även min farfar och min pappa rökte stundtals pipa, men jag tror inte att pappa gillade det så mycket, för hans pipor lågs mest kalla och tråkiga på ett för ändamålet lämpligt askfat (med hållare för pipskaften).

Det andra användningsområdet för piprensare har mer med barndom och barnsliga aktiviteter att göra. För med piprensare och då helst färgade sådana kunde en tillverka en massa olika saker. Tomtar, hus, julgransdekorationer och annat pyssel. För mer formbart material finns väl inte för 10 åringar?


Försvann de bara?Men mina barn har aldrig kommit hem med piprensar-prylar till mig. Tog de slut? Blev de ointressanta? Är det ohälsosamma? Något är det, för jag har då inte sett piprensar-hantverk på v ä l d i g t länge. 


Jag vet att det finns att köpa på många ställen, men eftersom de inte är kompatibla med smarta mobiler är väl de utdöda ganska snart? Fast om du nödvändigtvis vill återuppleva barndomens piprensar-pyssel kanske denna hemsida hos Kamrat-Posten kan vara något (klicka)...

Så... ju mer jag tänker på det finns det väl en del som ändå håller på med piprensare, men hur som helst inte i närheten av mig. Eller så är det bara så att jag vill att det ska vara ett dött ord?


Rensa. På fornsvenska rænsa, en avledning av adjektivet ren liksom äldre germanska ordet clænsian (engelskans cleanse). För övrigt är svenska ren och engelskans clean relativt nära besläktade. 
Mer trivia? Piprensaren uppfanns år 1923 (året min morfar fick sitt första barn - min mamma) av J P Johansson och P G Salwén. Uppfinningen fick patent nr58293. J P Johansson är för övrigt samme man som uppfan skiftnyckeln.


#blogg100 övertid - 135

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar