23 september 2016

Språkbråk efter apptapp.

Angående förra inlägget om Språkrådets app Språkrådet.

Efter att Apple uppdaterat till iOS 10.0 för iPhone har appen haft problem - jag kan inte ens starta den i min mobil. 
Det är som är bra med sociala medier är att jag och andra kunnat uppmärksamma Språkrådet på problemet. De har lovat försöka lösa detta problem så snart som möjligt.


Skärmdump mitt Twitter-flöde









Och svaret från Språkrådets IT-avdelning dröjde inte länge. 

Skönt med myndigheter som tar digitaliseringen på allvar.


Epost om att appen hade problem














Och ett par ord hinner vi också med:
Språk. Funnits minst sedan medeltid i svenskan, troligtvis germansk ord och släkt både med tyskans sprechen och engelskans speak.

Bråk. Äldre svenska ord med flera innebörder och härledningar. I rubriken syftar jag på betydelsen att "bråka sin hjärna", snarare än "väsnas", "föra oväsen". 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar