6 april 2017

Social snurra: genomförande.

Det pratas mycket om alla möjligheter som den nya tekniken ger, att kunden ska komma till dig istället för att du ska hitta dem. Detta är i princip inte någon ny idé för en marknadsförare. Vad som är nytt är tekniken och de möjligheter den ger. Och en av dessa stora möjligheter ska jag ge dig en inblick här i denna fyrdelade text. Del fyra handlar om SEDAN och UTHÅLLIGHET. 
Mer om mina metoder och hur du kommer i kontakt med mig om du klickar här.

När du nu gjort din planering, förankrat värderingar och mål hos alla berörda, gjort dina medieval och hittat rätt tekniska lösning för Sociala snurran  - då är det dags för utförandet. 

Jag tycker att det är viktigt att bestämma sig för inte bara vilka sociala medier du ska nå ut på, utan även när och hur. Och vare sig om väljer du att jobba med kampanjer, event eller liknande måste du ha en återkommande utvärdering. Så att du kan justera din närvaro på sociala medier efter effekt och verkan. 


Vem är med i snurran?
Veckoplan
Du bör före du ger dig ut på banan veta när i veckan du ska publicera och agera på de sociala medierna. Olika medier kanske ska ha olika dagar? Dessutom ska du veta vem som publicerar vad, eftersom detta bäst görs av den eller de som har detta som en arbetsuppgift. Att lita på att det blir gjort av "någon" i allmänhet är ett recept för misslyckande. Gör en veckoplan för publicering, interaktion och utvärdering. Och kom ihåg; planerar du detta väl måste du inte vara ständigt närvarande.

Säsongs- eller årsplan
Säsongerna för dina produkter och tjänster är viktiga att följa. Det är också viktigt att kunna göra saker mer eller mindre på uppstuds. Det vill säga, det måste finna visst utrymme i din publiceringsplan för att improvisera. Men bäst är det att i god tid veta vilka kampanjer eller event som ska skapas, förmedlas eller genomföras. Då finns till exempel bättre med tid att ta fram bra bilder, anpassade för det sociala medie som du använder.
Du bör också har en årsplan (ibland är din årsplan lika med din säsongsplanering). I den lägger du in alla veckors närvaro. Om du till exempel har fyra kampanjer på ett år, vet du nu i förväg när och var du ska ha en kampanj. Ofta följer denna årsplan din vanliga verksamhetsplan - säljer du kläder, vet du också när du ska visa vårkläder, respektive du ska puffa för inköp till Fars Dag, Jul, Påsk, Halloween med mera. Ja just det, din årsplanering görs med kalendern som grund.

Mäta, fråga, veta
I dina system (oftast på din On site) finns nu om du följt mina råd, tekniska förutsättningar för att göra mätningar av din Sociala snurra. Detta gör du så ofta du kan. Är din tekniska lösning smart, får du med ett enkelt klick svar på vem, när och hur folk interagerar med din landningssida. Detta kan du ha som rutin att göra veckovis, varannan vecka, månadsvis eller säsongsvis. Jag rekommenderar åtminstone månadsvis (kanske oftare) i början, så att du kan justera vad du gör och när du gör det.


Vad är med i snurran?
Uthållighet
En sociala snurra fungerar ytterst sällan perfekt redan från starten. Framför allt tar det tid att få upp farten och deltagandet utifrån i den. Därför är det viktigt att du ger det tid att lyckas. Våga ha tålamod.

Detta är del fyra i min miniserie om att använda Inbound marketing och skapa en Social snurra. Här under hittar du länkarna till de andra tre delarna.
1. Varför sociala medier? Om att på ett modernt vis utnyttja den digitala tekniken, samtidigt som du använder traditionellt marknadsföringskunnande.

2. Planera för succé. Se till att din verksamhet pratar ett språk och att alla involverade står för samma värden.

3. Finjustera din snurra. Om att tekniskt göra rätt före start.

Vill du veta mer om mig och min yrkesverksamhet kan du klicka här, då kommer du till min firma-sida på nätet.

#blogg100 - dag 37

4 kommentarer:

  1. Intressant! Tror jag har liknande tänk! Jag skapar aktiviteter baserat på kategori, säg publicera ett blogginlägg eller en kampanj för säg morsdag. Varje kategori har på förhand bestämda actionpoints som skapas och skjuts in i Asana, mitt go-to verktyg för att hålla reda på allt jag måste göra som enpersonsföretagare :D

    SvaraRadera
  2. Perfekt. Kan du också få andra att sprida information (storytelling, intressant fakta, bakgrundshistorier) kopplade till din site kan du lätt få mer fart på "snurran". Lycka till.

    SvaraRadera
  3. Ojojoj - helt nytt för mig i mitt liv just nu. Men jag känner igen det från när jag drev större företag. Just nu har jag ingen lust att "leka" i den fyrkantiga världen så jag tar liksom en paus från snurror och annat tänk. Men sparat denna till en annan dag har jag. Så att jag har tillgång till inspirationen när jag är redo.
    Tack!

    SvaraRadera
  4. Spara du. Kanske kan du få användning av något liknande nån gång.

    SvaraRadera