15 augusti 2017

Tips: Bildstorlekar.

Igår gav jag ett tips om språkråd, idag handlar tipset om bildhantering på nätet. Bilder är viktiga för berättelser‭, ‬idag mer än någonsin‭. ‬Alla sociala medier har system för bilder‭, ‬tyvärr är de olika i utformning och inte minst formatering‭. ‬
Att veta vilka storlekar som gäller i vilka medier är nödvändigt‭, ‬annars blir bilderna fel när de komprimeras eller i värsta fall beskärs så‭ ‬att delar av informationen går förlorad‭. ‬För detta använder vi något som kallas‭ ‬cheat sheets‭, ‬eller lathund om du så‭ ‬vill‭. ‬Det finns flera varianter att hitta på‭ ‬nätet‭. ‬Klickar du på länken, kommer du till en sida på engelska som innehåller tips om just bildhantering. Längre ner på sidan kan du också ladda ner en pdf, med alla format som gäller just nu för de sociala mediernas bildstorlekar. Klicka.

Skärmdump lathunden på nätet


‬Du kan också‭ ‬skriva ut och ha en kopia som lathund vid ditt skrivbord‭. Eller digital kopia på datorns skrivbord?

Tänk bara på‭ ‬att sociala medier ständigt förändras‭ - ‬du bör‭ ‬uppdatera din lathund‭, ‬minst en gång om‭ ‬året‭.‬






Och vill du ha mer yrkesmässig hjälp är det bara att höra av sig. Kolla in min firmasida och kontaktuppgifterna där.

2 kommentarer:

  1. Alltid bra med lathundar, tack! Man kan ju anpassa bilder i oändlighet för alla de olika formaten även för den utvalda bilden i ett inlägg när man bloggar, men det har jag lagt ner. Dock kan man ju tänka rätt storlek för just den kanal man tror ger mest trafik för varje enskilt inlägg. Om man vill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. Så gör jag för mina gatufotobilder. När jag gör ut dem för webb, anpassar dem för det medie med minsta max på bredd i pixlar (vilket råkar vara Facebook) och så kan jag använda bilderna för alla mina andra webblösningar också - utan att de blir felaktigt komprimerade.

      Radera