20 oktober 2017

Lust till läsk.

14-årsdagen tillsammans,
i början av oktober
Ett lättsamt och rent utav läskande inlägg, för idag (20 oktober) är det Världschampagnedagen. En dag vald med omsorg (precis som vår bröllopsdag 21 oktober). För tänk, om nu hösten inte är den varmaste, torraste, ljusaste eller för den delen trevligaste delen av året, så måste den väl ändå fyllas med liv. Eller hur? Och vad är bättre än små, ihållande bubblor?

Kvällens dryck,
en av huschampagnerna
Dagen infaller när det mesta tunga jobbet i vingårdarna i Champagne slutförts - dels skörden, dels första delen av vinifieringen av druvorna. Efter mitten av oktober går odlarna och alla andra i Champagne dessutom inomhus och börjar syssla mer med det förfinande arbetet. 

Hur som helst firas Världschampagnedagen (Jour mondial de Champagne) för åttonde gången och jag tror att det kommer att fortsätta. Champagne är en av de varor som aldrig gått ner i pris, bara upp. Detta även om efterfrågan minskats på grund av ekonomisk kris här och var. När det är tuffare att få sålt flaskorna, sparar handlarna i sina lager och satsar långsiktigt istället.

Till imorgon, bröllopsdagen
Gör hösten bubblande
Apropå detta med höst och att fira. Vi planerade faktiskt inte så speciellt mycket, när dag för vigsel bestämdes. Men det blev bra ändå. För när hummern har sitt lägsta pris här i Göteborg, ja då firar vi. Och när Världschampagnedagen firas, ja då firar vi. Och när det är grått, grått, grått, vått - ja, då firar vi. Och om det går - med champagne.

Hur gör du?

2 kommentarer:

  1. Jaha det kanske är idag jag skulle dricka min champange jag fick när jag fyllde 30 tidigare i år! :D Fast just den här fredagen spenderas ensam här hemma och jag känner nog inte för att dricka upp en flaska alldeles ensam. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böjd att hålla med. Champagne är definitivt en sällskapsdryck, på många olika sätt. Så nästa gång du har fint och viktigt sällskap?

      Radera