1 mars 2018

#blogg100 är dött, länge leve bloggen!

Idag är det 1 mars, traditionell startdag för #blogg100. Men det blir inget i år, i alla fall inte som det varit de senaste 6 åren. Men det bästa är att det går att göra som en vill (vilket egentligen är andemeningen med bloggutmaningen - det enda utmaningen utmanar är nämligen dig själv...

Så här skriver upphovsmannen till Blogg100 Fredrik Wass på FB:
"Idag är det 1 mars och vanligtvis har Blogg100-utmaningen startat den här dagen. Jag uppskattar SJÄLVKLART det stora engagemanget och allt som Blogg100 betytt för så många människor genom åren. Vi har ju haft olika event och delat massor av erfarenheter. Men min egen inställning är att det är bättre att göra ett ordentligt avslut (alternativt ändra upplägg/format rejält) än att låta projektet långsamt dö. De senaste 2-3 åren har deltagandet i Blogg100-utmaningen minskat rejält för varje år. Det finns många orsaker, men för egen del har även mitt engagemang minskat (hönan eller ägget-diskussion kanske). 
Teoretiskt sätt kan man väl säga att jag har rätt till Blogg100 som något slags varumärke, men jag gillar ju att den här lilla rörelsen också står på egna ben, utan mig. Så det är därför jag också behövt fundera lite kring framtiden för Blogg100. 
För mig finns det några olika alternativ.
1. Jag låter de som vill fortsätta och lägger mig inte i vad som händer med Blogg100 eller hur andra eventuellt vill driva utmaningen vidare. 
2. Jag stänger Blogg100 specifikt och gör ett avslut där vi summerar åren som gått och öppnar upp för nya och bättre bloggutmaningar som kan ersätta Blogg100. 
3. Nåt annat? 
Vad tycker ni? Jag är just nu mest inställd på nummer 2 ovan, men är också öppen för fler argument. Sorry om jag varit otydlig, jag har inte själv vetat hur vi ska gå vidare och därför varit tyst om det."

Jag svarade bland annat att det nog vore bra att lägga ner, låta den som vill fortsätta och därmed låta "fågeln flyga"
Dessutom dristade jag mig att göra en skiss till blogg-logo, för det jag nu kallar B100G, eller #b100g. Denna får ni tyvärr inte ta, eftersom att det dels är en skiss (sämre kvalitet), dels inte har fått ett ok av Fredrik.

Jag då? 
Tja, tror att jag ska se om det är möjligt med minst ett inlägg om dagen i 100 dagar, med start idag. Om det känns bra slutför jag (som jag gjort fem år tidigare), eller .... ja ni förstår.

För att göra det enkelt publicerar jag i år i utmaningen antingen bilder från mitt gatofotograferande eller lyriska texter. Allt för att göra utmaningen enklare och lättare att utföra.

Så med start idag...
"Night calling"
Bilden är från min första storstadsresa, för att gatufoto (med Mats Alfredsson och ett glatt gäng). Tagen genom ett fönster in till en pub sent en torsdagskväll i april 2014.

#b100g - dag 1

8 kommentarer:

  1. Ah, har missat diskussionen om #blogg100:s varande eller icke. Har slutfört ett antal år, och bloggar liksom bara vidare, så för egen del så kommer jag inte köra en egen variant, utan snarast bara blogga på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo. Jag tror att flera tänker som du. Och vi möttes ju digitalt i en resultat av #blogg100, så något gott har det inneburit för oss bloggare...

      Radera
  2. Jag var med i Blogg100 för flera år sedan men jag var väldigt ny på att blogga och lyckades inte alls. Hade den funnits idag hade jag kanske försökt igen. Men jag tror som du att det är bra att den lägger ner och att man gör något annat av det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fredrik W berättar ju också att förra året var deltagarantalet bara hälften av hur det var under utmaningens höjdpunkt för sex år sedan. Förståeligt att han tycker att det kan vara nog nu...

      Radera
  3. Å, jag har också missat att det intr blev något i år. Jag var med första året och fick flera nya vänner som jag uppskattar och fortfarande umgås med. Så jag gillar verkligen #blogg100. Samtidigt fungerar det ej för mig. Min publik föredrar ett inlägg per vecka som jag lagt tid på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det gäller att hitta precis rätt nivå. Så att ens läsare gillar och så att en själv känner att det blir lagom tufft.

      Radera
  4. Ah då fatta jag vrf znders sa att de inte va nån ide att ansöka till den gruppen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, tyvärr. Men de som varit med (en del av dem) fortsätter. Fast på egen hand...

      Radera