23 april 2018

En tolerant stad.

Berlin var en bra överraskning, även om jag borde ha förstått att det är en bra stad även tidigare. 2014 var jag där två gånger, dels för att se två utställningar tidig sommar (David Bowie och Ai Wei Wei), dels att bara fotografera i september. Minst av allt imponerade "currywurst", mest den öppna attityden till människor.

The approach
Berlin är fortfarande del(!)vis  en delad stad. Det är ganska stor skillnad om du jämför områdena som var Västberlin och Östberlin. Om några år är den skillnaden säkert bortbyggd, men när jag var där var den uppenbar.

Inte minst gällde det byggnadsstilen i östra delarna. Stora monumentala byggnader, delvis övergivna. Karl Marx-strasse var full av dem.


Mest av allt imponerade blandningen av människor och människotyper. Allt från knarkare och höga akademiker umgicks hyfsat mycket. Unga och gamla finns och umgås i samma områden och det det finns stora områden i stan med mycket inflytande från nya tyskar. Känslan jag fick är att toleransen är viktig för Berlin. Viktig för identiteten, viktig för känslan av framåtriktning. Samtidigt byggdes det otroligt mycket, speciellt i de mer centrala delarna. Om några år är kanske den känslan av öppenhet och tolerans borta?


Tolerans. Ordet kommer av franskans tolérance, som i sin tur är av latinets tolerantia, med betydelse tålighet. I modern överförd betydelse fördragsamhet. Det vill säga att kunna ha överseende med det som inte är som du kanske trodde eller förväntade dig. Läs mer här eller möjligtvis här.
#B100G - dag 54

4 kommentarer:

  1. Det är min bild av Berlin också, en väldigt öppen och accepterande stad! Hoppas verkligen inte den känslan försvinner. :)

    SvaraRadera
  2. Tack Gunnar, ditt inlägg gick mig att bli nyfiken på Berlin. Inget jag har funderat på tidigare.

    Så tack för detta:)

    /Lucy

    SvaraRadera