2 februari 2011

Det känns lite så...

Jojo, ibland stöter vi på ord som säger precis som hur det känns och som beskriver verkligheten perfekt. Ord som i sig säger det mesta. Här är tre som är aktuella för mig.
Prejningsplikt. Smaka på ordet och du får en bild av något mindre trevligt. Vi "diskuterade" på facebook om svenska rondeller och svenska bilförares bristande kunskap om vilka regler som gäller. En vän berättade förargat om hur en del totalt missuppfattat väjningsplikten i rondellkörning. Då fick han som en av flera kommentarer. "Jo, men här i Kina finns ingen väjningsplikt, bara prejningsplikt".
Ofanism. Egentligen ett kvällstidningsord. Som beskriver känslan på en bra artikel, varför den är bra. Meningen är att läsarens ska kunna utbrista: "O fan, det hade jag ingen aning om!"
Jag är inte hundra förtjust i svordomar, då de ofta gör språket för simpelt. Men i detta fall är det helt ok, svordomismen lyfter och ger känsla till ordet. Ofanism.
Glömska. Bra ibland, oftast inte alls bra.
Jag fyllde år för några dagar sedan. I samband med det fick jag massor av gratulationer, via sms, via mejl, via facebook, via telefon och så vidare. Sammanlagt var det fler än 50 personer av alla slag som hörde av sig under dagen.
Jag har dock även fyra syskon, varav ingen kom för sig att gratulerade mig på min födelsedag. Lite förlåten är min syster (äldst i skaran). Hon hade åtminstone lämnat ett meddelande på min mobils telesvar. En av mina bröder skickade hälsning på morgonen dagen efter. Den tredje hörde av sig igår, per telefon (tre dagar efter födelsedagen) och den siste har jag fortfarande inte hört av. Sånt känns. Glömska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar