18 maj 2011

Trötta argument i trött omval.

Ibland blir jag bara trött. För det har häftigt diskuterats om Omvalet i Västra Götaland var ett fiasko eller inte. Och om det låga valdeltagandet är ett hot mot demokratin och så vidare. Jag tycker inte att resultat är konstigt alls, utan att vi tvärtom fick vad vi förtjänade...

Det är så enkelt att om det inte finns något vettigt att ta ställning till, så tar vi människor inte ställning. Om retoriken inte fungerar, om argumenten faller platt - är det
som väljare ytterst svårt att välja.
Låt mig visa fyra exempel på platt politisk undfallenhet, så kanske du förstår vad jag menar. Jag fotade fyra av valaffischerna i lördags (före valdagen), kvaliteten är sisådär, men å andra sidan är det politiska ställningstagande värre...

1.
Sjukvård efter ditt behov
Jamen, rätta mig om jag har fel? Om det politiska argumentet är "vård efter ditt behov", vem skulle till exempel hävda motsatsen "vård efter alla behov men inte ditt"?
Retoriskt sett behöver en argument sitt tydliga motargument eller motpunkt. I detta fall är mot-ståndpunkten inte realistiskt. Därmed lovar detta parti ingenting...:


2. Alla har rätt till bra sjukvård...
Och motsatsen: "Ingen har rätt till bra sjukvård, i alla fall inte utan långa köer".
Vem står för det?
Återigen inget löfte som särskiljer, som inte alla andra partier också kan ställa sig bakom. Så varför välja detta parti?




3. Modernisera Västra Götaland
Jamen hallå???
Tror ni verkligen att det finns någon som vill göra motsatsen???
"Alla vi ju ha en omodern vård!"
Återigen ett argument som inte
hjälper väljarna ett spår.



4. Till slut en klassiker: Det ska vara trevligt att ta bussen...
Jag undrar lite tvekande... Finns det någon som tycker att det borde vara tvärtom - "Det borde verkligen vara otrevligt på bussen?" Kanske inte så
dumt argument, eftersom det delvis efterliknar dagens verklighet. Men mina vänner i detta parti, vad lovar ni egentligen? Svaret är naturligtvis: Inget?

5. Klassikern i parti-citaten kommer dock som payoff i ovanstående annons: Du väljer själv

Jag har bara en kommentar: Verkligen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar