7 februari 2013

Älska kvinnor, bekämpa misogyni.

Hade tänkt skriva om något annat idag. Men. Kan inte. Hela mina hjärna snurrar kring detta att vi har ett accepterat hat som frodas. Mot kvinnor.
Vi ska inte ha det så här i ett humanistiskt, demokratiskt land. Förtryck är förtryck och ska ALLTID bekämpas. Och aldrig blundas inför. Gud vad jag hatar misogyni.
Så idag överlämnar jag med varm hand min blogg till en rad kvinnors vittnesmål.


Isabella Löwengrip (ja, Blondinbella) i sin blogg om hatet mot henne.

Helle Klein skrev om det redan 2005.

Aftonbladets Katrine Kielos i samma tidning.

Och naturligtvis Uppdrag granskning. Här är den omtalade trailern


Och här hittar du hela programmet.


Och några mer inslag i debatten, som också kan fördjupa densamma.

Tyvärr är detta inte bara ett svenskt problem, berättar DN i en artikel.

Svenska Dagbladets Kristin Lundell om problemet här.

Artikel i GP hur hatet sprids, genom bland annat rasistiska medier.

Och alla dessa reaktioner i bloggosfären, väljer att bara lägga ut en. Från Sofia Mirjamsdotter - om vad vi alla kan göra. Se här.

Avslutar med lite hopp. 
Ibland kommer befriande reaktioner mot mäns språkliga förtryck. Som när Australiens premiärminister Julia Gillard i parlamentet tröttnat på oppositionsledarens kvinnoförakt. Lite långt, men upplyftande och roligt. Du kan se klippet här.
Bäst är att se hur oppositionsledaren efter hand liksom krymper...

Ordet misogyni betyder ungefär (både svenska och engelska) kvinnohat eller kvinnoförakt. Kommer från grekiskans misos, hat och gyné, kvinna.

#blogg100 - 016

2 kommentarer:

  1. Oskar

    Jag hatar kvinnor som gömmer sig bakom kacklande och försöker kontrollera mäns frihet.

    Du lär säkert vara för feg för att låta detta stå, så hatet kommer fortsätta. Sanna mina ord!

    SvaraRadera
  2. Vet inte om du heter Oskar eller Anonym. Men en sak är säker - du är osäker och därför otillåtande. Och om jag är feg eller inte har ytterst lite med saken att göra. Dessto mer handlar det om hur du handskas med dina ord. Och dina ord är verkligen inte speciellt sanna, men bevisar än mer min tes...
    /G

    SvaraRadera