15 mars 2013

Starka tjejer #ffse.

Fredag igen. Fredag med hopp om framtid och tro på våren, trots tvåsiffriga minustal under nätterna.
Vill ge lite tips på bra, intressanta personer, som låter dig se mer av framtiden. Där diskriminering, dåligt språk och gammaldags, konservativt tänkande flyger all världens kos. Ta en titt på framtiden, redan idag liksom.

En gång för flera år sedan var min fru radioreportern på Svenska Mässan i Göteborg under Bok & Bibliotek. Hon passade på att fråga ett par unga tjejer vad de ville ha mer av i radion. Deras svar, "kändisar, skvaller och glitter", var kanske inte det mest samhällstillvända, men det visar på att det som radion på den tiden gav, "politik, offentlig verksamhet och kultur", inte alltid var det som unga människor brydde sig om. Missförstå mig inte nu, jag anser det bra att Public Service-media ger en djupare insyn i samhälle och maktsfärer. Problemet är att på den tiden brydde sig radion inte alls om de som hade totalt andra intressen - därför valde också denna möjliga publik bort till exempel P1 och P4. 
Jag anser att i den bästa av världar anpassar sig media efter behoven hos publiken, samtidigt som viktiga nyheter, trender och sammanhang ges djup och analys.



Varför denna utläggning? Jo, det finns goda alternativ i den sociala medie-världen, alternativ som bland annat Public Service långsamt börjat hitta till. Det handlar om nytänkande kvinnor, med rötterna i önskan om att se världen på nya sätt, SAMTIDIGT som de vill ha djup, kunskap och bredd i berättandet
Dessa kvinnor ger mig oerhört mycket, jag hoppas att du får tillgång till dem också. Så här får du ett urval, ett slags #ffse (Follow Friday Sverige = rekommendation om att på sociala medier följa någon annan).


Elaine Eksvärd. @ElaineEksvard. Kvinnan som lätt analyserar oss gamla gubbar och pedagogiskt berättar hur vi (i åtminstone uttrycken) fungerar. Har även skrivit flera böcker, varav Härskarteknik är mycket givande.

Camilla Eriksson. @Retorikiska eller @camillaeriksson. Bakom boken Retorikiska. Bloggar om retorik och uttryckssätt i modern svenska. Ödmjuk och mycket kunnig, mest beroende på att hon gjort en mycket gedigen research.

Karin Adelsköld. @karinadelskold.  Komiker som vågar se bortom våra pinsamheter. Hon skriver inte så mycket på sin blogg, men intressant är hon. Och våldsamt rolig.

Johanna Frändén. @juanitafranden. Journalist, skribent på bland annat Aftonbladet och SVT. Inte bara kunnig inom sport, utan utmärkt språklig användare, med glimten i ögat. I Aftonbladet har hon fått uppdraget att skriva en hel del om fotbollsikonen Zlatan Ibrahimovic. Helt rätt person för det.

Anna Charlotta Gunnarsson. @ACGunnarsson. Inte bara efternamnet som gör Anna Charlotta intressant. Oretuscherat intressant, men en stark känsla för språkets detaljer och helhet. Härligt obegränsad. Befriande på de allra flesta vis.

Jag har många hjältar i min vardag. Allt från mina två söner B och J och min seriöst arbetande fru Helén till inspiratörer av alla de slag. 
De fem ovanstående är riktigt bra exempel på kvinnor som gör skillnad, och som ser till att vi alla får en bättre framtid. Det finns naturligtvis många fler. Men du kan börja med dessa. Läs. Och njut.

#blogg100 - 052

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar