26 december 2013

Årets urval, del 1.

En snabb titt på året som gått, säger att jag publicerat sammanlagt över 220 inlägg. Mer än ett varannan dag. Ett litet urval publicerar jag idag, några fler blir det i morgon. 

De flesta inlägg skriver jag på ledig tid på kvällar och helger, i alla fall grunden och större delen av texten. Sedan finslipar jag och publicerar. För orden måste ofta få mogna lite.


Blogg100.
Från kalla januari till varma maj, #blogg100 var hundra dagars inlägg, med minst ett inlägg om dagen. Jag valde att fortsätta så länge det gick, det var sommaren som fick mig att sluta vid 150.
24/1. Första riktiga inlägget handlade om den ignoranta bondtölpen i oss alla.
30/4. Ett av de allra sista i ursprungliga blogg100 var om roliga felstavningar.


Språket som vapen.
16/9. Om språket som ett vapen har jag skrivit med flera olika infallsvinklar. Här handlade det om härskartekniker.
19/2. Också från blogg100. Om språkets makt. Om det i mitt tycke vackraste dokument som finns. Gubbigt ja. Men demokratiskt och framför allt människovänligt.


Rätt och fel.
20/11. Jag vill ju att vi inte bara ska skriva rätt utan även tala språket korrekt. Mycket är tillåtet, en del gör bara språket mer svårförståeligt. Om att betona rätt.
6-12/4. Dessa fyra inlägg ingick från början i blogg100, men jag har valt att plocka ut dem på separat sida här på bloggen. Att veta vilken fråga som hänger i luften och att låta svaret dröja är viktigt och återges här i min "Lilla kommunikationsskolan"


Bildligt talat.
27/9. Jag har mer och mer börjat använda mina bilder på bloggen. Dels för att jag gillar att fotografera, dels för att jag inbillar mig att det ger mer. Och en hel del har jag experimenterat med kombinationen av bilder och text i det jag kallar #bildord. Här handlar det om väntan på den (i mitt tycke) meningslösa vintern.
16/11. Jag deltog i en workshop (bättre svenskt ord, någon?) i gatufotografi under hösten. Ett bra gäng, varav en del även ska åka till London i april för att foto mer.... Här Mats Alfredssons foto av gänget.


Och som sagt, i morgon några fler inlägg i urval, bland annat några merord...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar