16 februari 2014

Nyaordlistan växer.

Nyord fascinerar. De dyker upp på grund av att de behövs. För att de fyller en funktion i kommunikationen som vi tidigare inte behövt något att beskriva det med. Och ord försvinner av motsatta skälet, när de inte längre behövs. På detta vis är ord en utmärkt spegel av tiden vi lever i och tiden orden användes under.
Här på bloggen ska jag nu under en tid skapa nya nyord. Genom att förklara hur ord skapas och förändras. Du får gärna vara med på resan och hjälpa till.

2. Teknikord
Digitalier. Alla de mobila digitala enheter som styrs via fingrarna, typ smart telefon, iPad och liknande. Kan säkert förkortas digitar. Bra ord, som dessutom har en god etymologisk grund, eftersom latinets digitus, som betyder finger eller .


Vehonör. En busskapten, förare med högre status. 
Faktisk ett ord jag skapade åt ett bussbolag för flera år sedan. Deras behov var att inte bara göra åtskillnad på buss och buss (deras buss var häftigare), utan även mellan en vanlig busschaufför och deras, bättre utbildade. Mest på skoj gick jag vetenskapligt tillväga och till slut hittade jag en möjlighet att låna från latin och besläktade språk (som vi så ofta gjort förr) med orden veho-, som betyder jag kör/bär/transporterar och honos som betyder ära. Vehonör blir då, jag kör med ära.
Dessutom fungerar ordet utmärkt i den gamla visan "En busschaufför". Jag vet, för jag har testat...

Spelist. En som spelar mycket och är på gränsen till spelberoende. 

Hjuli. Alla dessa väskor på hjul, visst behöver de en benämning som är modernare än dramaten? Och att dra på en sådan väska kallas för att du hjular.

Tidigare har jag berättat om teleskoporden Kugge, Nesta, Somla och Dilda. Förklaringarna (om du behöver) hittar du här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar