3 december 2014

Regler styr inte. Men det gör kunden?

Stilistik är svårare än grammatik. Något jag alltid hävdat, eftersom god, ren stil i språket är det som ger bra textflöde och god förståelse. Läste nyligen en fråga i mitt sociala flöde om grammatik, en fråga som jag gärna vill byta fokus på. Från grammatik, till stilistik.

Han heter Mattias Åkerberg och en relativt välkänd copywriter. Samme man står bakom "Please copy me". Så här frågade han på sin facebooksida, sedan följer mitt svar med min åsikt:


Språkfråga! Hur gör du med kommatecken före "och" eller "men"? Vissa tycker att det är dödsstraff på det, medan andra (jag till exempel) tycker att kommatecknet signalerar till läsaren att "här kan du ta en paus, innan du fortsätter". Alltså … skriver du 1 eller 2?
1. Sådana frågor behövde vi få svar på, och därför behövde vi en strategi.
eller
2. Sådana frågor behövde vi få svar på och därför behövde vi en strategi.
  • Gunnar Fägersten Novik Inget grammatiskt fel, men trots allt dålig stilistik. Signalen du efterfrågar finns i talspråk genom prosodin. I skriftspråket finns andra metoder och annan stil för att det ska vara snyggt, funktionellt och flyt i språket. Men fel är det inte.

  • Fick efter det svar från Mattias. Här nedan hans svar och min självklara replik. Kom ihåg, det finns betydligt färre regler inom språket än vad folk i allmänhet tror.

  • Jag läser Please copy me Ursprungsmeningarna var: "Sådana frågor behövde vi få svar på. Därför behövde vi en strategi." Jag gillade, men kunden vill ändra.
  • Gunnar Fägersten Novik Kunden har (nästan) alltid rätt... Bara att ändra
  • #blogg24 - 03

2 kommentarer:

  1. Tillhör de som lärt mig att det ska vara , före och. Men bara i vissa lägen, när det gäller andhämtningspaus. :-D
    Intressant blogg!

    Kram Kim

    SvaraRadera