16 mars 2015

Besök i bästa kommunikationsmiljön.

Har en autistisk son, som snart måste välja gymnasium. Vi lever i ett bra land, så det finns möjlighet till specialskola för min kognitivt väl fungerande son. För det handlar återigen om kommunikation. För att lära måste vi dels kunna kommunicera, dels ha metoder att göra det.


I fredags fyllde han 15 år, snart är han vuxen. Och vi måste ta nästa steg.
Riksgymnasiet i Örebro kan ta emot killar och tjejer som har svårt att tala, som min kille. Han har diagnosen språkstörning. Oavsett diagnos vet jag att jag lärt mig oerhört mycket om kommunikation av honom, med honom och kanske även på grund av honom. Det är, som jag brukar uttrycka mig ibland, genom kriser och svårigheter vi lär.

Nå. Idag är första dagen av ett miljöbesök, då vi ska ta en första titt på möjligheten. Vi ska se om detta passar honom, om det fungerar. För nu måste han lära sig än mer kommunikativa färdigheter och vi räcker inte längre till. 
Så, snälla. Önska oss lycka till...
#blogg100 - 16

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar