29 maj 2015

Stolt Veteran.

Jag är en stolt veteran. Från två utlandsmissioner, Cypern (75C) och Bosnien (BA07). Och eftersom det är Veterandagen idag känns det bra att berätta om det. I Stockholms hålls som vanligt minnesceremoni, på Djurgårn, vid Sjöhistoriska där nationella veteranmonumentet Restare står sedan några år. 

Jag har skrivit om mina missionsuppdrag förut, det kan du läsa om du klickar här.
Stolt ja. Det är några som genom åren ifrågasatt det som och jag mina missionskamrater gjort och fortfarande gör. Jag har mycken liten förståelse för denna kritik, speciellt som att den kommer från människor som sällan varit i konfliktområden och sett tragedier av stora mått.
Baskermärket

Utan de fredsbevarande och -skapande styrkorna skulle mycket ha varit betydligt värre. Det är sant att alla missioner inte får direkt resultat i fred, men blotta närvaron gör att vi åtminstone kunnat skydda någon eller några civila. Och enligt hur jag ser på saker och ting är varje människa räddad något gott. Och att väpnad trupp finns på plats har varit själva förutsättningen för detta.

Nobels fredspris 1988
Jag önskar bara av dig, att om du kan och förmår; hjälp en veteran om han eller hon behöver hjälp. Det enklaste sättet är faktiskt att lyssna på vad soldaten (eller de civilanställde) har att berätta.

Mer om Försvarsmaktens arrangemang på Djurgården idag kan du läsa här (klicka).
Du kan också läsa vad Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna har att skriva om dagen.
#blogg100 - 90

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar