3 juli 2015

Yta eller djup?

Att fotografera på stan ger  mig otroligt mycket. Träffar människor av alla de sorter, de allra flesta underbara i mötet, en del naturligt mer sorgliga. Här ett exempel på vad gatufotografen ser.

I Amsterdam, en relativt varm långhelg i april i år. En av de sista dagarna gick jag på en lång gågatan och fotade mest gatuporträtt. 

Ta en bild av kompisen därborta, sa en av dem. 

Jag gick över gatan till en kille med stort flin i ansiktet. Han satte direkt upp fingret i ansiktet på mig, men leendes. Naturligtvis tog jag en bild. Och en till. Jag till och med hann välja fokus i ansiktet eller på det utsträckta fingret. 
Sista bilden i serien säger nog ändå allt. När han inte längre orkade hålla upp fasaden. Det är det mest sanna bilden av dem alla. Så här, dels den "glada skiten"-bilden först och sedan den sista.

Vilken gillar du mest? 
Vilken oroar dig mest?
#blogg100 - 125

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar