24 augusti 2015

Våga vara visionär.

Jag tror att det ofta saknas visionärer. De där som tvingar alla andra att ofta lyfta blicken från detaljarbetet och se helheten. Eller varför inte en än större vy än bara den vanliga helheten. En man jag känner hyfsat är en sådan person... tror jag.


Herr Siesjö och jag
Björn heter han, vännen som gav mig rådet inför andra husköpet att: 

"Passar huset, får det också kosta. För rätt pris är vad det är värt för dig, inte vad det är värt för banken eller andra."

Ett råd som jag och min fru följde och som vi, trots att det under några månader var ett av de dyraste husen i byn, är mycket nöjda med.

I efternamn heter han Siesjö. Björn som också råkar vara stadsarkitekt i stan (Göteborg).
En energisk man, som cyklade i ösregn till vår bröllopsfest och som naturligtvis även cyklade tillbaka - "för att hinna med det denna helg".

Beundra är fel ord för en vän, det känns påklistrat och ikoniserande. Och är onödigt. Men jag gillar stort det han för närvarande gör, det att han är med och tvingar göteborgare till ett modernt visionerande, där medvetenheten och det långsiktiga strategiska är livsluft.

Inte heller jag förstod riktigt varför han valde att jobba med stadens utveckling, fast att han metodiskt försökt förklara. Ungefär så här kunde en av våra diskussioner gå:

– Det är ju det roligaste jag kan göra. Att få påverka allas miljö, inte bara arbete för ett enstaka projekt.

– Jamän, invände jag. Hur orkar du med det i en krävande miljö, med politiker, tjänstemän och lekmannatyckare vart än du kommer.

– Att verka för detta ger mig energi. Att inte diskutera detta med alla vore dumt. Sedan finns ju alltid en gräns för hur länge diskussionen ska pågå, men den måste finnas.

På något sätt och vis är detta essensen av Björn och den enorma tjänst han och de andra i hans team gör vår stad - Göteborg. De lyfter frågorna om stans utveckling och framtid, så att alla får ta del, får försöka förstå möjligheterna och för att stan ska bli så bra som möjligt, för så många som möjligt (med undantag för bilvänner).

Sedan gör det absolut inget att han är, vad jag vet, en ytterst kompetent yrkesperson vad gäller stadsdesign och arkitektur. För när diskussionens vågor går höga och Björn ger svar på tal, är det alltid med yrkesmannens kunnande som grund. Påläst är han definitivt.

Så jag hoppas att han inte har alltför stora åsikter om denna text, utskälld har jag ännu inte blivit av honom. Har hört att det inte är det roligaste du kan bli...

PS. Så dök till exempel detta upp; läs om Göteborgs stadstriennal om framtidens stad om du klickar här D.S

2 kommentarer:

  1. Och så har ni i Göteborg också en häftig karta där alla göteborgare kan tycka saker om staden, en karta som jag också skulle vilja göra för min kommun: Min stad. Verkligen visionärt, men det var ju GIS-avdelningen som var visionär och inte stadsarkitekten. Eller det var kanske ett samarbete?

    SvaraRadera
  2. De är ett stort antal personer där, och Björn Siesjö är en del. Men just viljan att våga LYFTA fram det visionära är det stora. Krävs en hel del mod, när så många har så skiftande åsikter om så mycket.

    SvaraRadera