1 september 2015

Att gå vidare.

Funderar mycket på detta att våga lägga saker bakom sig, att gå vidare. När vi idag kalendermässigt lägger sommaren bakom oss, hade det varit skönt att kunna lägga bråket kring Kommunikationsklassernas flytt bakom oss. Men tyvärr verkar det inte helt enkelt.
Citat ur ledaren, som BT lyfte fram extra.

Idag ska jag och kanske någon annan förälder träffa i första hand Ida Legnemark (eventuellt några andra politiker från Stadsdels Öster i Borås) för att göra en husesyn av Kommunikationsklassernas nya lokaler. Tanken från min sida var att sätta punkt, att se till att personal och skolbarn får lugn och ro. Något som är möjligt, i och med att mycket ändå gjorts kring de nya lokalerna - även om de fortfarande inte är helt färdigställda.

Men så råkade jag läsa ledaren i gårdagens Borås Tidning och den var inte nådig i kritiken av inte bara de ansvariga tjänstemännen, utan även det politiska ledarskapet. 
Det visar sig också att det blir en granskning av ledarskapet, men att det varit politiskt bråk även om den granskningen (Jag för min del förstår inte varför inte granskningen görs komplett och av utomstående - förtroendet för de inblandade tjänstemännen finns ju inte längre från föräldrarnas håll). Vill du läsa mer om vad jag anser vara korrekt agerande vad gäller de ansvariga tjänstemännen, kan du klicka här och se ett inlägg från 16 augusti.

Nå. Idag på eftermiddagen genomför vi husesyn. Lokalerna ska tittas över. Jag vill ändå påpeka att lokalerna bara är EN del av förutsättningen för att verksamheten vid Kommunikationsklasserna ska lyckas. Ledarskap, långsiktig planering och inte minst både inkludering och integration är viktig för att barnen och ungdomarna som går i dessa klasser ska ha en hyfsad chans i samhället. Det tänker jag fråga lite om idag. Min enkla fråga lyder: Sedan då, hur blir det i framtiden?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar