20 oktober 2015

Fem onda: #2 Hat.

De är orden som gör ont. Orden som tär, skär och sliter sönder. Bokstavligt och bildligt. Orden som hotar det bästa hos oss människor: Kärleken och själva livet.

Jag har fem ord jag tycker absolut sämst om - mina #ondaord. Naturligtvis är detta subjektivt. Du kanske har ord som är dina finder, fast de är helt andra än mina. Men här är mina, utan rangordning väl betygsatta som de värsta ord vi har.

Ord två är Hat. Ett ord som är germanskt och därför finns motsvarande till exempel i både tyskan (hass) och engelskan (hatred). Ordet är besläktad både med hetsa och hätsk

Att hata är att exkludera, att inte vilja förstå och att vilja ont. Hat i alla dess former är nedbrytande och förstörande. Jag vet att det finns rätt många människor som anser sig ha rätt att hata, men i grunden är hatet meningslöst, eftersom det bara river och raserar förhållandet till andra människor. Motsatsen är naturligtvis kärlek. Och är det något som jag kan ställa upp på i de allra flesta religioner i världen är det just synen på hat. Hat är fördärvligt, kärlek är det som bygger är det gemensamma temat i alla stora religioner.

Vi använder ordet lite slarvigt. En del säger hata när de menar känner avsmak för eller tycker väldigt illa om. Men hat är en ond känsla, som förstör den som bär det, lika mycket som den som drabbas av hatets effekt. Så låt oss använda ordet korrekt. För när hatet syns är det obestridligt.

Ja. Hat platsar väldigt enkelt på min lista över onda ord. 

Första ordet var Cancer. Om det kan du läsa när du klickar här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar