25 oktober 2015

Gatuporträtt: The professor.

I slutet av en mycket lång dag, satt vi några gatufotografer på utsidan av Gyldene Freden i Gamla stan i Stockholm. Då dyker denne man upp, som jag aldrig träffat förut, men som det kändes att jag kände väl. Känner du igen honom?

Vi hade under dagen varit med i något Enskede fotoklubb anordnat, den första Photowalk Stockholm. Vi, det är några av det stora gänget gatufotografer från Göteborg, sex av oss hade fortsatt hela dagen och satt nu med välförtjänt öl i Gamla stan. Men fotograferandet slutar inte med det. De som går förbi eller kommer ut från restaurangen kanske kommer med. Som denna kille.
"No, not that professor"

Nej, inte Albert, utan John Kimmich-Javier. Inte i fysik, utan i journalistik. Han arbetar på Mittuniversitetet, där han är ansvarig för bildjournalistiken, den förste av sitt slag i Sverige. Bilden tog jag först, sedan pratade vi ganska länge, det var då jag uppfattade vem han egentligen var. För mig var det ett kul möte, då han är amerikan från Mellanvästern och vi hade mycket att prata om.

Just detta att vi gatufotografer tar bilder och sedan inte väjer (många av oss i alla fall) för att prata med de vi fotat (speciellt för mig gäller det när jag tar gatuporträtt) gör gatufotografering till en underbar social interaktion. Ett sätt att lära mera, om människor och om deras öden. Denna kväll, med en öl eller två på Gyldene Freden, träffade vi sammanlagt tre personer, som vi alla hade längre samtal med. 
En av de tre ville verkligen inte bli fotat, efter att han tiggt lite pengar till mat av oss. "Inte något som känns bra", sa han.

FC Nerd + photobomb
(Tjejen i bakgrunden är en god vän, gatufotografen Agneta)
Den tredje personen kom från Dalarna (?) och var med i inspelningen av någon typ av TV-såpa (jag tror att den ska heta FC Nörd. Han fångade jag mest i farten, du ser honom här.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar