8 maj 2016

For all Mothers.

Idag är det Mors dag på amerikanska - Mother's Day. Så jag uppmärksammar min amerikanska familj och Lois, som jag först mötte för hela 40 år sedan, i augusti 1976.

Bilden nedan är en replik på den bild vi tog till julen 1976, för vårt familjejulkort. Den ende som saknas på denna bild är vår dåvarande hund, älskade cocker spanieln Taffy.

Min amerikanska familj, Thanksgiving 2015. Foto Randy Darst

Från höger till vänster Dennis, Lois, jag, Randall och Scott. Älskade människor som gett mig så mycket och som är så viktiga för mig.

Mors dag/Mother's Day då?
Jo, en kvinna vid namn Anna Jarvis genomförde 1908 en minnesceremoni för sin avlidna mamma i Grafton, West Virginia. Samma Anna Jarvis lyckades senare påverka dåvarande amerikanske
presidenten Woodrow Wilson att redan 1914 förklara att andra söndagen i maj ska vara en mödrarnas dag.

Och Mors dag i Sverige är alltid en annan kalenderdag, nämligen sista söndagen i maj - i år alltså 29/5. Du kan läsa mera på Nordiska museets hemsida.


#blogg100 - 69


Jo. Förresten. Då för 40 år sedan:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar