5 maj 2016

Omvälvande höst.

För 42 år sedan. Den sommaren förändrade det mesta i mitt liv, året då jag gick ur högstadiet, flyttade från villa till lägenhet och började min femårsplan. Allt gick senare precis som det var planerat, samtidigt som inget gjorde det.
Porträtt, taget på Torins i Borås, 
antagligen för ID-kort

Tillbakablicktorsdag #tbt.
Bilden är tagen tidig höst 1974 och jag är 15 år, snart sexton. I mitt inre visste jag att allt redan förändrats. Äntligen slut på verdervärdiga grundskolan, äntligen friheten i gymnasiet. Min enda äldre bror som fortfarande bodde hemma var inte hemma så mycket, så jag hade lägenheten mest för mig själv. Någon stans inom mig hade jag redan gjort upp vad som skulle hända de närmaste 4-5 åren, men det sa jag inte till någon. Min mamma arbetade eller reste mest hela tiden och jag tog mest hand om mig själv. Så det här var en ganska ensam kille, precis som vilken 15-åring som helst utan vuxen guidning. På sätt och vis tycker jag rejält synd om honom. 

Femårsplan
De som så småningom blev som det var tänkt var tre år på gymnasiet, ett extra år i USA och lumpen direkt efter det.
Det som inte alls blev som jag tänkt mig var karriären, kamraterna och kärleken, det vill säga allt annat. Men det är en annan historia.
#blogg100 - 66

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar