26 maj 2016

Röda näs-dagen.



Selfie m röd näsa...
Idag är det Red Nose Day - ett initiativ av välgörenhetsorganisationen Comic Relief. Dagen firades första gången för nästan 40 år sedan i Storbritannien och har de senaste åren fått allt mer spridning. Även i USA är det just denna dag en stor insamlingsdag. Idén är att samla in pengar till barn i nöd - mycket av hjälpen går till afrikanska projekt, men en hel del även till fattiga barn i de egna länderna (UK, USA, Australien med flera).

Bland de som stöttar initiativet finns många, bland annat Gates foundation. Om du twittrar kan du hjälpa genom att använda taggen #RedNose4Kids (se bild).


Massa röda näsor
När jag var i Portugal för en dryg månad sedan stötte vi på läkarstuderande som sålde röda näsor som välgörenhet till ett barnsjukhus. Naturligtvis köpte jag en näsa, bland annat eftersom det gör susen när jag är ute och fotograferar. Men också för att barn, humor och stöd hänger ihop - det vet jag av egen erfarenhet när min son legat inlagd på Drottnings Silvias sjukhus i Göteborg och där fick möta sjukhusclownerna.

Här några fler härliga bilder från Lissabon och mina vänner, som även de hade röda näsor - för glädjens skull.
Ulf och Alan

Kattis och Agneta

Jari


#blogg100 - 87

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar