14 november 2016

Lär dig bra mobilfoto.

Härom dagen skrev jag om att skriva på engelska, i samband med en väns gatufotograferande. Nu är det så att även jag håller på med denna roliga, sociala och ytterst mänskliga genre. Och detta har gjort att jag även håller på med bild i yrkeslivet, bildligt och bokstavligt.

Yrkesmässigt är det kommunikation jag sysslar med, på många olika plan. Oftast skriver jag, men ibland är det bra att ha med kameran.

Kurs gatufotografi
Träffade Daniel Eliasson för några år sedan. En härlig Göteborgskille, som också är en mycket god fotograf. Inte minst glömmer jag aldrig en krogrunda i Amsterdam... men det var ju inte den jag skulle skriva om.

Tillsammans med Daniel skrev jag en lättillgänglig kurs i gatufotografi för Daily Bits of. I samband med det arbetet kom jag på att jag kan en hel del om komposition och grundläggande fotografi. Så idag utbildar jag också andra i till exempel iPhoneography. Bra för de som inte är så vana med stora kameror, utan mest använder mobilen. Det vill säga att ta bra bilder med sin smarta telefon, trots de begränsningar som finns med den. Bland annat har jag utbildat mina före detta kollegor på Sveriges Radio Sjuhärad hur de tar bättre bilder för webben, genom att göra bilden bra redan vid fotoögonblicket.

Tips porträttfoto
Ett exempel får du redan här. Vid porträttfoto: 
- Välj en relativt neutral bakgrund (så att inget stör motivet). 
- Ta din porträttperson och ställ hen ganska långt fram. 
- Nu går du relativt nära personen du ska fota (maximalt en tredjedel av avståndet mellan personen och bakgrunden).
På detta vis får du ett bra förhållande motiv - bakgrund, antagligen lite oskärpa i bakgrunden som gör att den inte stör motivet. Detta gör bilden mycket bättre än om du ställer personen direkt mot bakgrunden.

Du/ni har kanske behov av en enkel föreläsning för hur ni använder fotandet för sociala medier där du arbetar? Jag fixar det, hör bara av dig till mig så löser vi det.

Vill du veta mer om Texter, Metoder och Inspiration på novikmedia.se? Klicka i så fall här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar