27 maj 2017

Blackbird has spoken.

En promenad med hunden, sent på lördagskvällen. Koltrastarna skarpa kärlekssång fyller den lilla skogsdungen vi passerar. Och jag tänker: de finns här med. För koltrasten är min favorit alla kategorier.

Har skrivit om koltrasten förut, bland annat i mina vackra ord (klicka). Men även för några år sedan. Eftersom koltrasten var och är Sveriges nationalfågel.
Som jag minns det var koltrasten mindre vanlig när jag var ung. Idag finns den i mer eller mindre hela Sverige. Och sjunger vackert.

Beatles, Cat Stevens och Lee DeWyze - de och många fler har sjungit om koltrasten. Här den senare från TV-serien "The Walking Dead"


Lyssna och läs mer på denna underbara fågel, till exempel när P2 utnämnde Koltrasten till månadens fågel i april 2004 (klicka).

Vi hade ett koltrastpar som bodde vid vår villa. I och med vår flytt till stan trodde jag att koltrasten lämnat oss. Men som jag nämner överst, de finns överallt i mitt liv. Tack för det.

#blogg100 - dag 88

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar