22 maj 2017

Dagarna.

Måndag. Mån dag. En dag. Vilken som helst.
Det har skrivit mycket om dagarna, de vi lever livet ut. Mest är det funderingar på vad vi gör med dem. Gör du något bra med dina?

Sture Johanssons Förlusten är ett fint exempel.
"Alla dessa dagar
som kom och gick
inte visste jag att de var livet."


Själv är jag förvånad varje dag som börjar, men aldrig förvånad över att de tar slut. Allt tar ju slut en vacker dag. För mig. För dig. För alla. Så vad gör vi med våra dagar?

"Trötthet och leda försvinner på freda
olust och vånda är tillbaka på månda."

Alf Henriksson

"En människa rätta funktion är att leva, inte att existera. Jag tänker inte slösa mina dagar för att förlänga dem. Jag ska använda min tid"

Jack London

"De gamla goda dagarna är nu."
Tom Clancy

"Hur vi spenderar våra dagar, är naturligtvis, hur vi spenderar våra liv."
Ann Dillard

"Var dag den första, var dag ett liv."
Dag Hammarsköld

#blogg100 - dag 83

8 kommentarer:

  1. Intressant att fundera på. Dagarna just nu bara försvinner och blir till en grå massa av göranden, av måsten. Jag antecknar i en almanacka för att kunna titta tillbaka, annars har jag ingen aning om vad jag har gjort. Stressig period!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner igen det där, samtidigt som jag vill så vansinnigt mycket njuta av de härliga vårdagarna. De är viktiga.

      Radera
  2. Älskar de där raderna av Dag Hammarskjöld.

    Idag, denna måndag, har jag en Helena-dag, sitter på tåget över sundet, ska på kurbad på Østerport med en mycket god vän. Underbart och välbehövligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter härligt. Underbart att göra en "vanlig" måndag...

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Åh, många tankeväckande fina dikter. Jag ska lägga dem på minnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod. Dagarna är ju allt vi har...

      Radera
  5. Har du skrivit den här dikten? Jag vill bara, i så fall, säga att jag tycker du har gjort ett riktigt bra jobb.

    SvaraRadera